Skip to main content

MINISTARSTVO ZA ODGOJ I OBRAZOVANJE KS ORGANIZIRALO STRUČNO SAVJETOVANJE: PREVENCIJA NEPRIHVATLJIVIH OBLIKA PONAŠANJA I PRIMJEĆIVANJE FAKTORA RIZIKA OD PRESUDNE VAŽNOSTI KAKO ZA UČENIKE, TAKO I CIJELO DRUŠTVO

Ministarstvo za odgoj i obrazovanje Kantona Sarajevo danas je na Ilidži organiziralo stručno savjetovanje za direktore, pedagoge, psihologe i socijalne radnike škola pod nazivom "Primjena pravilnika koji propisuju sigurnost i zaštitu učenika osnovnih i srednjih škola“. Događaj je prigodnim tekstom otvorila studentica Selma Hodžić, bivša učenica OŠ Grbavica I i Srednje medicinske škole Jezero, koja je s prisutnim podijelila istinitu priču o važnosti podrške u odgojno-obrazovnom radu. 

Kako je poručeno na skupu, uočavanje faktora rizika i prevencija neprihvatljivih oblika ponašanja, poput nasilja, diskriminacije i zlostavljanja od presudne je važnosti, kako za učenike pojedinačno, tako i cijelo društvo. Potcrtano je da rano prepoznavanje i reagiranje na ove pojave može spriječiti dugoročne negativne posljedice i osigurati zdravu i produktivnu školsku zajednicu. Time se, kako je rečeno, štiti dobrobit učenika, gradi društvo u kome su empatija i odgovornost temeljne vrijednosti. 

„Za učenike ovo znači da se nalaze u sredini koja ih podržava, motivira i inspirira, u sredini koja im pomaže da prebrode određene teškoće, dok za društvo to predstavlja korak ka stvaranju generacija koje će biti spremne da preuzmu odgovornost za budućnost, gradeći je na temeljima sigurnosti, poštovanja i uzajamnog razumijevanja“, poruka je s ovog skupa. 

Kako je u obraćanju prisutnima poručila ministrica za odgoj i obrazovanje KS Naida Hota-Muminović, javna sigurnost, javni red, sprečavanje nereda i kriminala, zaštita zdravlja i morala, zaštita ugleda, prava i sloboda drugih, kao i prava iz Konvencije o pravima djeteta ne mogu ostati „mrtvo slovo na papiru“, već se njihovo očuvanje i postizanje moraju omogućiti provedbenim aktima i protokolima. 

„Ovo je posebno važno u profesijama koje rade s djecom i mladima. Nakon što smo u Kantonu Sarajevo kapacitirali naše stručne službe i napravili velike iskorake i nakon što se suočavamo s izazovima da je ova profesija degradirana, vrijeme je da mi, kao profesija, odlučno kažemo 'da' profesionalizaciji ovih profesija, inače će naš pristup nalikovati laičkom nestandardiziranom pristupu“, navela je ministrica Hota-Muminović. 

Iskazala je uvjerenje da će se i samo podučavanje s vremenom promijeniti i transformirati, htjeli mi to ili ne. 

„Jedan dio našeg podučavanja vremenom će preuzeti i ubrzati vještačka inteligencija. Taj tok možemo preusmjeriti na pravom smjeru samo ako procese humaniziramo, ako nam pitanje ukupne učeničke dobrobiti bude suštinsko pitanje, ako postanemo konkurentni po onome što vještačka inteligencija ne može. Ona se ne može zagledati u brzomijenjajuća raspoloženja mladih ljudi, za koje je nama pripala privilegija da ih učimo u stvarnom prostoru i vremenu svaki dan. Ne može ni anticipirati njihovu unutrašnju svijest, beskrajno im željeti dobro, zamijeniti povjerenje, sačuvati ih u školi...“, navela je ministrica Hota-Muminović. 

Prema njenim riječima, škole koje nisu čekale pravilnike i instrukcije s kantonalnog i federalnog nivoa i koje su već uvele europske prakse, neće puno promijeniti u svom pristupu u praksi, dok će one druge imati nešto više posla, ali će vremenom iskusiti slast povratka iskonskom zadatku učitelja – da ostavlja trag. 

„Hvala vama drage kolege i kolegice koje ostavljate trag, koji činite da ova profesija bude prepoznata kao profesija, i da se po profesionalnosti i brizi razlikuje od laičkog stava i laičkog pristupa. Hvala vam što ste ovo pojasnili svojim kolegama u zbornicama i pripremili ih za roditeljske sastanke. Hvala vam što ste razumjeli da se ovom temom dobrobiti i sigurnosti u školama u Kantonu Sarajevo bave ministri u već četiri mandata u saradnji s različitim profesijama, strukama iz akademske zajednice i prakse. U narednom periodu bit će posla na primjeni ovih pravilnika, napravili smo koordinaciju iskusnih pedagoga koji su i ranije radili na ova dva pravilnika u osnovnim školama, pa ćete imati i dobar mehanizam unutar našeg obrazovnog sistema. Hvala svima koji ste svojim radom učinili da se stopa maloljetničke delinkvencije u Kantonu Sarajevo drastično smanji. Hvala vama u srednjim školama, koji ćete učiniti sve da mlade ljude zadržite u obrazovanju, da vam bude izazov da im pomognete da krenu u potragu za smislom, da zavole sebe, da zavole druge, da osmisle svoje snove. To je naša finalna misija“, zaključila je ministrica Hota-Muminović.   

Brojni stručnjaci danas su podijeliti svoja znanja i iskustva iz različitih aspekata Također, učesnici su razmotrili kako škole mogu, osim obrazovne, pružiti i emocionalnu podršku učenicima, kako preventivni rad može spriječiti pojavu maloljetničkog prijestupništva, koliko je važno zaštititi djecu od opasnosti interneta... Pažnja je, također, posvećena i očuvanju psiho-fizičkog zdravlja učenika. Kako je škola i mjesto gdje se formiraju ličnosti i izgrađuju međuljudski odnosi, akcent na ovom događaju stavljen je na važnost mentalnog zdravlja u školskim zajednicama.   

Tako je o značaju preventivnog rada s djecom i mladima u cilju sprečavanja maloljetničkog prijestupništva govorila prof.dr. Vildana Pleh, o zlostavljanju djece/mladih putem interneta govorio je policijski inspektor FUP- Saša Petrović, a o preporukama za psihofizičko zdravlje učenika i prosvjetnih radnika prof.dr. Anela Hasanagić. Na temu mentalnog zdravlja u zajednici, s posebnim osvrtom na školske zajednice, govorili su dr.med.sci.spec. psihijatrije Gazmend Ljutfiu i dipl. psiholog i KBT psihoterapeut Lejla Gabela.