Skip to main content
Please wait...

Informacija o primjeni pilot faze programa "Matrica za rano prepoznavanje indikatora rizika od društveno neprihvatljivog ponašanja učenika" u osnovnim i srednjim školama u Kantonu Sarajevo.

(23, Feb 2018)

Matrica indikatora je pripremljena na inicijativu Ministarstva za obrazovanje, nauku i mlade Kantona Sarajevo, a istu su pripremili stručnjaci iz različitih oblasti sa prostora cijele Bosne i Hercegovine.

Program „Matrica za rano prepoznavanje indikatora rizika od društveno neprihvatljivog ponašanja učenika“ se implementira od drugog polugodišta školske 2017/2018. godine u svim osnovnim i srednjim školama u Kantonu Sarajevo. U školskoj 2016/2017. godini Program je implementiran u 9 osnovnih i 4 srednje škole u Kantonu Sarajevo i u školama u entitetu Republici Srpskoj. Nakon evaluacije Programa iz prvog dijela pilot faze, analiziranih rezultata, kao i povratnih informacija od nastavnika, pedagoga i psihologa iz škola u Kantonu Sarajevo i entiteta Republike Srpske odlučili smo Program pilotirati u svim školama, kako bismo u potpunosti bili sigurni u način implementacije istog.

Nakon niza nemilih događaja u našem Kantonu (vršnjačko nasilje, samoubistvo dječaka) i kontinuiranih pritisaka javnosti, kao odgovorna institucija smo poduzeli aktivnosti i od stručnjaka zatražili da pripreme model ranog prepoznavanja rizika kod djece (prevencija) kako bismo djeci pomogli odmah po saznanju o problemu ili iskazanom rizičnom ponašanju.

Matrica nije dijagnostički instrument, već je ček lista opisnih ponašanja djeteta koji su ako se često i u određenom kontekstu pojavljuju rizični po dijete, drugu djecu ili pak za zajednicu, te na taj način obavezuju sve odgovorne da se uključe i reaguju kako bi postupili u najboljem interesu za dijete.

Nastavnici ne dijagnosticiraju, ne ulaze u dubinske analize, već samo ukoliko primjete neko ponašanje obavijeste pedagoga/psihologa kod kojeg se nalazi Matrica. Matrica se ne iznosi iz kancelarije pedagoga/psihologa, dakle, nastavnici iznose sumnju, ukoliko pedagog procijeni opravdanost sumnji na osnovu opisa indikatora postupa u najboljem interesu djeteta, odmah poziva roditelje i zajedno odlučuju o postupanju. U nekim slučajevima biće dovoljno razgovarati sa djetetom, osloboditi ga određenog pritiska, gradiva, uključiti učenika u neku sekciju u skladu sa interesom djeteta, sportsku aktivnost, a nekada će najbolji interes djeteta biti uključivanje centra za socijalni rad, mentalno zdravlje i policije.

Cilj programa je rana prevencija, izbjegavanje disciplinskih mjera, tj. da se fokus sa disciplinskih mjera prebaci na savjetodavni rad stručnih službi sa učenicima. Model posebno apostrofira i ukazuje na faktore rizika i iste sistematizira u posebnu Matricu indikatora, u cilju da se djeci pomogne i pruži adekvatna podrška u psihofizičkom rastu i razvoju.

Nadalje, Matrice nisu nikakva novina u odgojno-obrazovnom sistemu jer nastavnici imaju obavezu odgoja i obrazovanja, te su nastavnici bili u obavezi percipirati dijete i reagovati u slučaju uočenih promjena kod djeteta, ali novina koja nastaje primjenom Matrica u školi je što se pristupa sistemski, povećava se odgovornost i nema disciplinskih mjera bez poznavanja pravog uzroka problema i različitih pokušaja da se pomogne djetetu. U ovom programu jasno je naglašena odgovornost svih aktera u odgojno-obrazovnom procesu u cilju zaštite prava svakog djeteta.

Podaci iz matrice se čuvaju samo u toku jedne školske godine, nakon čega se uništavaju, i neće pratiti dijete.
Na linku koji se nalazi ispod ovog teksta možete pronaći dokument u kojem su prikupljeni odgovori stručnjaka na pitanja roditelja o tome šta je mehanizam za evidenciju ponašanja učenika u Kantonu Sarajevo, poznatijem kao "Matrica za rano prepoznavanje indikatora rizika od društveno neprihvatljivog ponašanja učenika“. Na istom možete naći informacije čemu služi, kako funkcionira Matrica, kao i druge odgovore, koje roditelji treba da znaju.
Zahvaljujemo se roditeljima na saradnji u prikupljanju ovih važnih pitanja.

https://joom.ag/VpeY

Slika